Więcej dajesz, więcej masz

Uwzględnianie interesów społecznych staje się oczekiwanym standardem działania dużych firm i organizacji transnarodowych.  Jednak także średnie i małe przedsiębiorstwa odgrywają istotną rolę w życiu lokalnej społeczności.

Działanie na rzecz otoczenia to dla jednych element strategii biznesowej, a dla innych etyczny obowiązek. Dla wielu to po prostu sprawa osobista i w gruncie rzeczy zwyczajna. Radość z wykorzystania swoich umiejętności, talentu i wiedzy na rzecz czegoś, co uważa się za ważne.

Możliwość odpowiedzi na sytuację w jakiej się znajdujemy, to w pewnym sensie przywilej. Takiej możliwości nie mają na przykład, dorastające w skrajnych warunkach rodzinnych i egzystencjalno-bytowych, dzieci z katowickiego Załęża. Na szczęście znaleźli się ludzie, którzy z własnej niezgody na rzeczywistość stworzyli dla nich dom - Dom Aniołów Stróżów. Pociągnęli za sobą innych, którzy zaangażowali się na swój sposób. Wśród nich pracowników okolicznych firm.

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży „Dom Aniołów Stróżów” od 15 lat tworzy dom dla dzieci ulicy. Ciepło, ratunek w życiowych katastrofach i emocjonalne wsparcie znajduje w nim rocznie około 500 dzieci w różnym wieku. W Katowicach-Załężu, jednej z najuboższych dzielnic miasta, „Anioły” prowadzą Ognisko Wychowawcze dla przedszkolaków, Świetlice Terapeutyczne, Socjoterapeutyczny Klub Młodzieżowy i poradnię rodzinną. Dodatkowo grupa Pracowników Ulicznych angażuje się w działania poza domem, docierając do młodzieży egzystującej w najmroczniejszych zakamarkach miasta, aby pomóc im żyć inaczej.

Działania Stowarzyszenia wspiera koncepcyjnie agencja reklamowa .bringMore, przygotowując plakaty, ulotki i oprawę graficzną prowadzonych przez nie akcji. Inicjatywy takie jak Dom Aniołów Stróżów muszą docierać ze swym przesłaniem do otoczenia. Jeśli to przesłanie jest prezentowane na poziomie, na jaki mogą pozwolić sobie zazwyczaj tylko duże firmy, ma to istotną wartość. Agencja wspiera także „Anioły” w staraniach o każdy 1%, który podatnicy mogą odpisać sobie od  podatku. Podpowiada pomysły na akcję, przygotowuje projekty plakatów, ulotek, banerów i reklam w prasie. W czasie kampanii, po Śląsku jeżdżą oklejone „anielskimi” reklamami autobusy, w których pasażerowie mają możliwość dowiedzieć się więcej o Stowarzyszeniu, dzięki multimedialnej prezentacji.

3Soft, zaprzyjaźniona z „Aniołami” firma IT, towarzyszy podopiecznym fundacji w akcjach świątecznych i zaprasza ich do siebie, żeby poznali pracę w branży.

Monika Bajka, Prezes Zarządu Stowarzyszenia - „Organizacje pozarządowe nie mają żadnych, odgórnie przyznanych, środków finansowych na swoją działalność. To oznacza, że muszą same zapewnić sobie fundusze oraz, że nie posiadają możliwości zaplanowania swojego budżetu z wyprzedzeniem. Tak specyficzne warunki funkcjonowania powodują konieczność zabiegania o rozpoznawalność i sympatię otoczenia. Musimy trafiać do wrażliwości ludzi, dlatego tak ważny jest przemyślany przekaz na temat tego, kim jesteśmy i dokąd zmierzamy. Pieniędzy do dyspozycji jest mało i zależy nam, by uczynić z nich pożytek dla dzieci.  Dlatego wsparcie w obszarze komunikacji ma dla nas szczególną wartość. W ogóle dużo jest przestrzeni na działania – nie tylko rzeczy materialne, ale także czas, doświadczenie, usługi są czymś, co można dać.”

Można, ale po co? „Bo fajnie jest budzić w ludziach w patriotyzm lokalny.” - odpowiada Michał, prezes 3Soft. „Bo dobrze jest dać coś od siebie innym” - mówi Włodek, właściciel .bringMore.

Linki do stron zewnętrznych
Strona „Dom Aniołów Stróżów”